راهنمای نصب شمع

۱. واِیرهای شمع را با دقت بیرون بیا ورید. روکش شمع را گرفته و 4/1 دور بچرخانید تا حالت چسبندگی آن از شمع جدا شده و بصورت مستقیم آنرا بکشید تا بیرون بیاید . روی وایرها را با یک نوار چسب شماره دار مشخص کنید تا وایرها را اشتباه جا نزنید.

Image

۰۲. به آرامی شمع ها را شل کنید که به راحتی بتوانید آنها را بیرون بیاورید. محل نشستن شمع ها روی سیلندر را با باد تمییز کنید  این کار را با فوت کردن با یک نی هم میتوانید انجام دهید. با این کار از افتادن کثیفیها و یا گردو خاک موتور در آن ناحیه بدرون اتاقک انفجار جلوگیری خواهید کرد .

Image

 

۰۳. شمع ها را دربیاورید و مرتب روی یک میز بچینید تا با نگاه کردن به نوک آنها از وجود هر مشکل احتمالی در درون هر سیلندر با خبر شوید. ( با استفاده از رنگ نوک شمع ها )

۴- شمع های جدید را بر حسب نوع شمع و توصیه شرکت ارائه دهنده در صورت لزوم فیلر گیری کنید . فیلر باید براحتی بین دو سر شمع حرکت کند . (در هنگام فیلر گیری سر شمع به هیچ عنوان به سر سوزنی فشار نیاورده و به خود شمع ها با چکش یا هر جسم دیگری ضربه نزنید).

Image

۵- شمع های جدید را در جای خود قرار داده و با دست تا جائی که احساس سفت بودن میکنید محکم کنید. شمع ها را با آچار تورک متر دار به اندازه ای که شرکت تولید کننده توصیه کرده سفت کنید .

سفت کردن شمع
بر اساس جدول زیر می توانید در صورتیکه تورک متر (آچار تورک) داشته باشید ،شمعها را با دقت بالا نصب نمایید.
لازم به ذکر است اکثرخودروهای مورد استفاده در ایران از شمع های واشردار یا (Gasket Seat) با طول رزوه 14 میایمتر استفاده می کنند.
بعضی از خودرو ها مانند پژو206 تیپ 5 و 6 ،تویوتا پرادو 4 و6 سیلندر،تویوتا 6 سیلندر،تویوتا هایلوکس،سیتروئن C5 از شمع های رزوه بلند (طول رزوه 26.5 میلیمتر) استفاده می کنند.
همچنین تمامی ماشینهای مدل بالا از سرسیلندر آلومینیومی استفاده می کنند.
یعنی برای بستن یک شمع برای پژو پارس می بایست بین 20 تا 30 نیوتن متر گشتاور به شمع وارد شود(25 نیوتن متر مطلوب می باشد)

Image


بستن شمع بدون استفاده از آچار تورک متر

در صورتیکه آچار تورک متر دسترسی ندارید می توانید به طریقه زیر عمل کنید :
•    برای شمع های با رزوه به طول 14 تا 18 میلیمتر واشر دار شمع ها را می بایست پس از سفت کردن با دست فقط 2/1 دور (نصف دور کامل)  بوسیله آچار شمع در جای خود سفت نمود.
•    برای شمعهای بارزوه به طول 14 تا 18 میلیمتر کونیک دار(Tapered) که بیشتر در ماشینهای قدیمی بکار می رود ،پس از سفت کردن با دست فقط 16/1 دور با آچار شمع سفت نمود.
•    با کمک عکس های زیر مفهوم مقدار سفت کردن با آچار واضح تر می گردد:

Image


نکته : دقت کنید حتما رزوه های شمع و محل رزوه ها بر روی سرسیلندر کاملا تمیز و خشک باشد در غیر اینصورت احتمال زیاد سفت شدن و یا پیچیدن و کش آمدن شمع که موجب قطعی داخلی آن و یا ترک بر داشتن آن می شود که در نهایت به موتور آسیب می رساند ،بوجود می آید.

-۶ وایر ها را بترتیب شماره جا بزنید . کلاهک وایر ها را به دقت نگاه کنید و در صورت ترک داشتن ویا شکسته بودن آنرا تعویض کنید. در صورت اکسیده شدن درون کلاهک انرا تمییز نمایید.

-۷ ماشین را روشن کنید. در صورت اصطلاحا تک کار کردن موتور وایر ها را جا بجا نصب کرده اید و یا شمع ها بدرستی داخل کلاهک قرار نگرفته اند . از محکم بودن سر شمع های وایر در جای خود اطمینان حاصل کنید .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: الکترونیک خودرو ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:, | 10:33 | نویسنده : امیر حیدریان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.